Pavlov’un Alarm Sesi – Reed

Geçen gece Alper’in evde kalmıştım hatırlarsınız hani. Sabah Alper‘in kurduğu ama kalkıp kapatmadığı seri alarmlarıyla uyamınca aslında kendimde yıllardır böyle bir bilinçaltı oluştuğunu farkettim. Ben günün hangi saatinde olursa olsun, alarm sesi duyunca, özellikle de kendi alarm sesimi, tedirgin ve huzursuz oluyorum. Bu tedirginlik ve huzusuzluk sabah uykudan kalkan bir insanın hissettiği ile aynı şekilde oluyor. Üniversitenin son dört yılında sürekli olarak her sabah yaz kış demeden okula gitmek için kalktığımdan dolayı, alarm sesi bende böyle bir kontrol dışı etki bırakmış.

Bu etkiyi en iyi şekilde Pavlov‘un meşhur köpek deneyi ile de açıklayabilirim. Zira onun gözlemledikleriyle benim kendimde gözlemlediklerim çok benzer sonuçlar. Wikipedia’dan aşağıda okuyacağınız paragrafı doğrudan aktardım:

Pavlov’un köpekler üzerinde yaptığı klasik koşullanma deneyleri ünlüdür. Köpeğe ilk olarak birkaç kez zil çalınır. Fakat köpek tepki vermez. Sonradan et verilir. Köpeğin salyaları akar. Sonra et ile birlikte zil çalınır. Daha sonra et verilmediği halde zil çalındığında köpeğin salya salgıladığı görülür. Şartlı ya da şartlandırılmış refleks denen olay da budur. Pavlov, bu davranışın, psikolojik etkinlikle özdeş olan yüksek düzeyde sinir etkinliğinin belirtilerinden biri olduğunu öne sürer ve psikoloji alanında geçerli tek yaklaşımın deneysel yöntem olduğunu vurgular.

Bende de bu koşullanma fazlasıyla mevcut şu an. Nokia 1200‘ın Reed melodisini duyduğumda yer zaman farketmeksizin içim huzursuz olur, tedirginleşirim. Bunu yakınımda olan insanlar hatta deneyebilirler üzerimde. Tamamen istemsiz olduğum bir zamanda pekala bunu deneyebilirsiniz. Bu etkiden de nasıl kurtulurum açıkçası bilmiyorum. Ama böyle bir psikolojik sorunum var bunu açıkça ifade ediyorum. İçinizde aşağıdaki bu sesi duyunca benzer şeyler hissedenler varsa lütfen yorum bırakmaktan çekinmesinler. Yalnız değilsiniz…

EKLEME: 06.05.2013. Bugün bu yazım Gizem’i biraz üzdü, ona yakın zamanda kaybettiği anneannesini hatırlattı. Gizem’i bir anlığına öyle görmek bile beni üzmeye yetti.

Bir Cevap Yazın

