Bilgisayarım Çöktü

Geçen salı gecesi bilgisayarım durup dururken çöktü. Yani bunca yıldır bilgisayar kullanırım hani, ya bir hata çıkar, ya bir tutarsızlık olurdu ya da artık iyice eskidiği için oturur format atardım bilgisayara. Ama bu sefer Photoshop‘tan bir çıktı alacakken, durup duruken bilgisayar çaat diye kapandı. Çaat diye diyorum, çünkü gerçekten o çat sesini de duydum. Lan n’oldu sana, oğlum aç gözlerini, dediysem de bana mısın demedi ve açılmadı. Neden sonra kasayı açıp bir iki kablo kurcalayınca hatanın muhtemelen bizim elektrik şebekesindeki bir dalgalanmadan kaynaklandığı kanısına vardım. PC açıldı ancak Windows‘un başlangıç dosyaları hasar gördüğü için bir türlü başlatılamadı. Oturum Başlatma Onarıcısı‘da onaramayınca o acı gerçekle yüzleştim; Format atmam gerekiyordu ve tamamen yedeksiz, hazırlıksızdım.

Gitti tüm ayarlarım diye üzülürken bir son dakika aydınlanması yaşayıp Windows’u, torrentlerimi indirdiğim 250 GB‘lık sata diske kurmaya karar verdim. Böylece eski Windows’un kurulu olduğu 160 GB‘lık ide diskteki ayarlarım kalacaktı. Bu arada ayıptır söylemesi bilgisayarımda ikisi sata biri ide olmak üzere üç farklı harddisk bulunuyor, harici diskimle beraber bana toplamda 2.5 TB‘lık bir depolama alanı sunuyorlar.

Neyse, format atıp yeni Windows başladığında beni bir şok bekliyordu: eski Windows’un kurulu olduğu disk çalışmıyordu… Bu sorunu da bi girip duş alıp sakinledikten sonra aklıma gelen bir yöntemle çözdüm. Diski harici aparatla laptopa bağladım ve mantıksal sürücü ayarlarını değiştirdim. Bunu nasıl yaptığımı söylemiyorum, çünkü deneyimler en değerli şeylerdir. Neyse, bu işlemden sonra yeniden bilgisayara bağladığım disk çatır çatır çalışmaya başladı. Alacağımı alıp 160 GB’lık harddiskin tamamına normal biçimlendirme yapıp elimdeki en eski harddisk olduğu için torrent harddiski olarak kullanmaya karar verdim.

Windows’ta ilk yüklediğim şey Adobe‘un Master’s Collection ve Microsoft Office oldu. Boyutu büyük olan programları öncelikle aradan çıkarıp hemen işin başında bir harddisk birleştirme yaptım. Bu işlemden sonra diğer ıvır zıvırı kurmaya başladım. İşin en güzel yanı da Mozilla‘nın eski ayarlarını aldığım için format atmadan önceki tarayıcımın tıpa tıp karşıma gelmesi oldu. Herhalde 3-4 yıldır aynı görüntü ve kısayollarla kullanıyorumdur Firefox‘u. Yazıcı ve tarayıcıları yükleyip tanıttıktan sonra sıra midi klavye için Cubase ve VST kurmaya gelmişti. Bunu da zamanında Kerem‘le hazırladığımız klavuzu takip ederek kolayca hallettim.

Nihayet Piriform programlarını da kurup formatlama sonrası işlemlerimi hallettim. Dün akşam bilgisayarım eski haline geldi. İnşallah’ı maşallahı nazar boncuğunu eksik etmiyorum ki çökmesin yine salakça bir zamanda diye.

Format atacaklara ufak tavsiyelerim olacak:

  • Program Files klasörünün bir ekran görüntüsünü alın ki önceden kullandığınız programların neler olduğunu hatırlayın.
  • Boyut olarak büyük programları önce yükleyin, büyük programlar bittikten sonra bir harddisk birleştirme yapın.
  • Crackli kullandığınız programların crackleri hali hazırda sisteminizde mevcut olduğundan program klasörlerinden onları da yedekleyin.
  • Photoshop çok kullanıyorsanız Photoshop klasörünün altındaki Plugins ve Presets klasörünü yedekleyin.
  • Windows’un fontlarını yedekleyin, eğer fontlarla çalışıyorsanız.
  • Ben Firefox kullanıyorum, kişisel ayarlarınız Kullanıcılar klasörü altındaki oturum adınızı alan klasörün içinde bir yerde saklanır. Google’dan tam adresi bulup bu klasörü yedeklerseniz formattan sonra aynı yere kopyalayıp ayarlarınıza ulaşabilirsiniz.
  • Yapacağınız işleri bir listeye yazın, yükleyeceğiniz programları yazın. Bunları bir kontrol listesi eşliğinde yükleyin.
  • Eğer işletim sistemi değiştirecekseniz driver’larınızın, programlarınızın yeni işletim sistemine ve sürümüne (32 bit, 64 bit) uyumlu olup olmadığını kontrol edin. Benim gibi 64 bit Windows kurup 32 bit Autocad yüklemeye çalışmayın.
Bir Cevap Yazın

