The Worst Of Laneth!

Tahminen ben yeni yeni kendimi bilmeye başlamışken, İzmir‘den Tunceli‘ye taşındığımız sene, 1991’de bir grup metal müziksever abimiz Türkiye’nin ilk fanzinlerinden olan, fotokopi ile çoğaltılan Laneth‘i İstanbul’da çıkarmaya başlıyorlar. Metal müzik dinleyen herkesin en azından bir röportajın altında ismini okuması muhtemel olan Çağlan Tekil ve arkadaşlarının yaklaşık 4 sene süren bir fanzine macerasının adı olmuş o yıllarda Laneth. 35 kopyalık ilk sayıları ile başlamışlar, son sayıları ise yaklaşık 3000 adet basılmış. Öyle büyümüşler, dikkat çekmişler yani.

Bu derginin, yıllar sonra bir toplama baskısı daha çıktı. Sanılanın aksine The Best Of olarak değil, The Worst Of olarak basıldı bu sayı. Zira derginin de sloganı buydu: Dünya’nın en kötü dergisi! Ülkemizin en marjinal yayınevlerinden 6:45 Yayınevi, özel bir koleksiyon baskısıyla sınırlı sayıda, 1000 adet bastı. Çocukluk zamanlarımızda çıkmış bu dergiyi okuyabilmem elbette mümkün değildi, ben de en azından bu özel koleksiyon sayısını alayım dedim ve geçen gün bir tane sipariş ettim. Artık 0507 numaralı kopya benimdir.

Derginin içeriğinde neler var neler. Bugün Kral TV‘de izlediğimiz adamların o zamanlar ülkemiz metal piyasasında nasıl varolduklarını okudum. Yazarların gayet açıkça millete soktukları lafları, bir konser yorumunda bir gruba giydirdikleri yorumları okurken kahkahalar attım. O zamanın gençliğinin bir dergiye yazıp yolladıkları komik mektupları okudum, ilginç ve dönemim yaratıcılığıyla bezeli takma isimlerine güldüm. Dikkatimi çeken en ilginç ropörtajlardan birisi de Witchtrap‘in ropörtajı oldu. Beyza Yazıcıoğlu yapmış röportajı ve soruyor, o zaman ki Witchtrap kurucu üyesi Tarkan Gürol‘a (şimdi ki Art Niyet):

Gerçek anlamda satanist misiniz?

TARKAN: Çağlayan ve ben evet.

(…)

Sen satanizmin gereklerini yerine getiriyor musun? Mesela satanist gruplar röportaj vermez…

TARKAN: O işin şov kısmı. Satanizm o kadar katı değil. Allah’ın saçma buyruklarına karşı çıkan alternatif bir din…

Koleksiyon sayısı olmasının yanında, baskının en güzel yanı yazıların ve içeriğin o günkü içerikten bire bir alınarak, sansürsüz ve aynı dizgi kalitesiyle basılmış olması. 84 sayfalık bir yolculuk, aslında Türk Metal Tarihi’nin ve metal müzik yayıncılığının da temel taşlarını gösteriyor bize. Bu fanzine’in yayıncıları daha sonra Blue Jean başta olmak üzere pek çok farklı dergi ve basın organında çalışmaya başlayacaklar ve ülkemizin bu konudaki yayıncılık tarihine yön vereceklerdi.

Bence bu müziğe ilgi duyan herkesin alıp okuması, arşivlemesi gereken kıymetli bir çalışma olmuş. 6:45 yayınlarından çıkması ayrı bir marjinal hava katmış ama alıp okuyunca biraz da “Yazıyorum, öyleyse hükmediyorum” tribinde olan o zaman gençlerinin bol küfürlü, bol komik yazılarıyla o marjinallik yerini samimiyete bırakıyor. Çağlan Tekil’in kaleme aldığı tanıtım yazısı ile ben de yazımı bitiriyorum:

The Worst Of Laneth’i sadece ismine bakarak merak edip alan, “Laneth” hakkında en ufak bir fikri olmayanlar için özet geçelim; Laneth, 1991-1994 yılları arasında çıkardığımız, kimileri için mastürbasyon, bizler için de mastürbasyon olan bir dergiydi. İçeriğinde sevdiğimiz müziklere (ağırlıklı olarak metal) ve hayata dair düşündüklerimizi paylaştık. Kimilerine göreyse sıradan bir fanzindi. Kayıtlara Mondo Trasho ile beraber (İkisinin de ilk sayısı Mayıs 1991’de yayımlandı.) “Türkiye’nin ilk fanzini” olarak geçti. (Herhangi bir ödül vermiyorlar.) Laneth’in ilk sayısı çıktığında hiçbirimizin “fanzin” kelimesinden haberi yoktu, sonradan öğrendik. İlk üç sayı racona uygun şekilde fotokopiydi, sonra işler büyüdü, ofset oldu, kapak renklendi filan. Daktiloyla başladık, ardından Amiga 500’e geçtik, elektronik daktiloyla bitirdik. Laneth, yayında kaldığı süre boyunca yasallaşmadı, kaçak basıldı ve dağıtıldı.”Çağlan TekilBu özel baskı adından da anlaşılacağı üzere en iyi sayfaların seçkisiyle ortaya çıkmış kutlu bir hediye! Sınırlı sayıda (numaralandırılmış) tek baskı!

Bir Cevap Yazın

