Tülay German – Burçak Tarlası Kırkbeşliği

tulaygermanAmatör ruhla çıkarılan edebiyat, kültür ve sanat dergilerini okumaya bayılıyorum. Neredeyse tümünün underground tarzda işler olması, yazarlarının kendilerini ancak birkaç yüz kişinin okuduğunun bilincinde olarak herhangi bir baskı hissetmeden yazması okuma keyfimi katlıyor.

Bundan birkaç ay önce Hera Cafe’de otururken rafta duran bir dergi ilgimi çekti. Adını şu an hatırlamadığım o dergiyi okurken bir dipnot’ta şöyle bir şey okudum: “Tülay German’ın 1964 senesinde çıkardığı Burçak Tarlası kırkbeşliği Türkiye’deki ilk nueva cancion örneğidir.

04 17Ulan Tülay German kimmiş? Nueva cancion da neymiş? Ufak bir araştırma sonucunda aradığım cevaplara ve çok daha fazlasına ulaştım. Türk pop müziğinin ilk hiti olan Burçak Tarlası’nı kaydettiğinde yıl 1964’tü. Bu plak aynı zamanda Türkiye’de o zamana kadar yapılmış ilk Jazz etkileşimli çalışmaydı. Plağın diğer yüzünde “Mecnunum Leylamı Gördüm” isimli bir parça daha yer alıyordu. Ve yıllar sonra, 2008’de bir başka kadın Jazz sanatçısı Jülide Özçelik tarafından Jazz İstanbul Volume 1 isimli albümde okunacaktı. Hem de Tülay German’ın yorumuna çok yakın bir yorumla.

03 22Türk müziğinin klasik sınırlarından kurtulup tamamen yeni bir kulvara taşınmasında altmışlı yıllarda yaptığı bu işlerle, Tülay German’ın katkısı çok büyüktür. Aynı dönemde şarkıcı Fransa’ya gidip orada da Fransızca parçalar kaydetmiştir. Bu değerli sanatçı aktif sahne hayatına 1987 yılında son verdi.

Yazıyı hazırlarken ekşi sözlük’te şöyle bir entry okudum:

Hayatını paylaştığı Erdem Buri’yi kaybettiğinde, hastabakıcılara yalnız kalmak istediğini söyleyip, Erdem Buri’nin tüplerini, oksijenini çıkardıktan sonra, yanına sokulup, yanında iki saat yattıktan sonra, saçından bir tutamı kesip yanına alıp, çekip giderek, ölüm böyle de karşılanırmış dedirtmiştir….

01 28

Yazının ortasında bahsettiğim Nueva Cancion’dan bahsedeyim biraz da. Latin Amerika’da 1960’lı yıllarda ortaya çıkan bir tarz bu. Şarkılarda sosyal eşitlik teması işlenir. Tam anlamı “Yeni Şarkı Hareketi“dir. Protest müzik türleri arasında incelenmektedir. Tarzın en büyük elementi gitardır. Vokaller alışılmış pop vokallerinden farklı olarak biraz daha jazz’a yakındır.

Gelelim yazının yazılma sebebine. Evet, Tülay German’ın bu önemli kırkbeşliğini nihayet arşivime katabildim. Üstelik kondüsyon olarak plak, neredeyse sıfır denecek kadar kusursuz. Kondüsyon notu Near Mind.

02 24

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s