Bir Aptalın Anıları

Shake your hair girl with your ponytail
Takes me right back…

62935334.jpgUzun süre olmuştu film yazısı yazmayalı. Neredeyse her film yazımda başladığım şekilde başlamak istiyorum. Bu blogda sinema yazıları konusunda iddialı değilim. İnternette benim de takip ettiğim ve bu işi mükemmel bir şekilde yapan onlarca sinema blogu var. O sebepten dolayı film yazılarım belki size biraz yavan gelebilir.

Flashbacks Of A Fool, 2008 yapımı ve Daniel Craig‘in başrolünü oynadığı İngiliz yapımı bir dram filmi. Filmi çok kabaca tarif edecek olursak, giderek popülerliği azalan ve sonunda dibe vuran bir oyuncunun bir gün geçmişten gelen bir haberle, yüzleşmekten kaçtığı şeylere geri dönüşü konu ediliyor. Yönetmen ve senarist Baillie Walsh, açılış sahnesinde geçmişten gelen o işarete dikkati çekiyor iki küçük çocukla. Hemen ardından gelen o “sıcak” sahneler ise filmle ilgili aklınızda ne oluştuysa siliyor. Dikkatinizi tamamen sıfırlıyor.

Ortalama bir dram filmi izleyeceğimiz hissi ile geçen ilk yarım saatin ardından filmde hiç beklemediğimiz bir anda bir flashback başlıyor. Kırklı yaşlardaki başrol karakterimiz Joe Scot‘ın gençlik yıllarına dönüyoruz. İşte bu flashback sahneleri filmin omurgasını oluşturuyor. Yani film esasında iki kısım. Omurga ve buna bağlı olarak şekillen bir giriş ve bir sonuç. Flashback’e giriş ve çıkış sahneleri bence çok harika planlanmış. Dalgalara karşı yüzme çabasıyla başlıyor geçmişe dönüş ve camdan sızan bir aydınlığa doğru kaçışla bitiyor.

İşleri yolunda gitmeyen bir karakterin, bir ruh yapısının nasıl ortaya çıktığını keşfediyoruz önce. Yaşadığı erken tecrübelerin onda nasıl izler bıraktığını, kişiliğinde nasıl bozulmalara sebep olduğunu (gerçi kime göre bozulma ve neye göre bozulma olduğu tartışılır) anlıyoruz. Film açılış sahnesi ve devamında gelen uyuşturucu vurgularıyla belki de bu bozulmaya bir atıf yapılıyor. Kokain, LSD, mantar‘ın adını duyuyoruz muhtemelen bir filmde ilk kez görüp görebileceğim bir kadın torbacıdan.

Filmin adı da ilgi çekici aslında. Repliklerde geçen film adlarına bayılıyorum. Bu filmde de 9. dakikanın başında “Sen tanıdığım en rahatına düşkün aptalsın” repliği karakterimizin adını koyuyor: Aptal.

ouy (2)Filmde beni etkileyen ve internette araştırınca başka insanların da en çok etkilendiği üç sahne çok ön plana çıkıyor: Joe ve Ruth’un If There Is Something parçasını canlandırdıkları sahne, mayın sahnesi ve Ruth’un Joe’nun mektubunu aldığı sahneler. Ayrıca Joe’nun cinsel tecrübeleriyle ilgili kısımlar da film vizyona girdiği sene “cesur sahneler” olarak popüler olmuş.

ouy (1)If There Is Something, film boyunca kulaklarınızdan eksik olmayacak bir Roxy Music şarkısı. Filme ve şarkı sözlerine baktığımızda Baillie Walsh’un senaryoyu sanki bu şarkıdan esinlenerek yazdığı izlenimine kapılıyoruz. Yeri gelmişken, filmin soundtrackleri, özellikle flashback’in yaşandığı yetmişli yılları temsil etmesi bakımından çok başarılı. Roxy Music, David Bowie, Scott Walker, War Zone ve Harry Eden’dan parçalar yer alıyor filmin müziklerinde. Joe ve Ruth’un o sahnesinde Joe, Roxy Music grubunun vokali Bryan Ferry gibi bir makyajla çıkıyor karşımıza. Yönetmen, yavaşlatılmış çekimlerle orijinal süresinden kısaltımış bir If There Is Something performansı izletiyor bize.

Şarkının orijinal versiyonu da şu:

Ha, bir de şöyle bir replik var filmde. Bu da epey dikkat çekici. Dönemin müzikal kafasını yansıtması açısından:

– Who do you like more, Bowie or Roxy?

– I can’t choose, cos they’re both brilliant.

– You have to.

– It’s impossible to choose. If you asked me Bowie or Deep Purple or Roxy and Black Sabbath, then I could choose. But not Bowie and Roxy.

ouy (5)Mayın sahnesinde ne olduğunu anlatamayayım spoiler vermemek için. Sadece şöyle bir kelime oyunu var ondan bahsedeyim. “It is a mine! (O bir mayın) – Its mine! (O benim)” Dediğim gibi sahneyi anlatmıyorum, izleyin epey şaşıracaksınız. Aklıma geldi, şu fragmanda görebilirsiniz o kısmını:

Hayatımda beni benzer şekilde etkileyen bir film daha olmuştu: Hayatındaki Azizleri Keşfetme Kılavuzu. Blogda bununla ilgili bir şey yazmamışım. Ancak çok net hatırlıyorum ki o filmi de izleyip bitirdikten sonra bu filmde olduğu gibi duraksamıştım.

Roxy Music

Filmi çok geç uyduğum bir tavsiye ile izledim ve bu kadar geç kaldığım için çok pişman oldum. Bana filmi izleten “o tavsiye”yi düşündüm. Galiba hayatım boyunca kulak verebileceğim bir tavsiyeydi. Uzun süre sonra izlediğim ilk dram filmi bu oldu. Filmde benim de hayatımın farklı zamanlarında kurduğum replikler vardı ve belki de en önemlisi çok iyi bir şarkıyla tanıştırmıştı beni: If There Is Something. Gözlerimi kapatıp şarkıyı dinlediğimde kendimi karanlık bir odada bir koltukta uzanmış olarak hayal ediyorum. Vokalin o çığlıkları beni rahatsız etmiyor, aksine huzur veriyor. Biraz da hüzünlendiriyor. Sonra bir telkin alıyorum. “Çok iyi dinle bu şarkıyı. Bir kere daha duyacaksın.” Oysa beynime kazınıyor çoktan. Şarkı sözlerini okuyorum, düşünüyorum.

ouy (4)

Bu plağı aldım.

Filmden sonra If There Is Something’deki ruha daha fazla kayıtsız kalamadım ve Roxy Music’in bu şarkıyı da içeren aynı adlı albümünü plak formatında çok komik bir fiyata aldım. Bununla ilgili yazıyı bir iki gün içerisinde yazacağım.

Yazının sonuna geliyorum artık. Belki farkına varmadınız ama filmin sonunu yazının başında söyledim.  Film, yazının başında okuduğunuz o iki cümle ile bitiyor: “Saçının kuyruğunu salla kız, bu beni geçmişe götürüyor.”

“Açıklamak istediğim o kadar şey var ki… Ancak mecburum böyle davranmaya. Belki geçmişten değil ama gelecekten bir sahne olacak tüm bu anlatıklarım. Ve bu bir teşekkür yazısı olacak herşey için.”

asgf

ouy (3)

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s