Askerde Okuduğum Kitaplar – 1

Askerlik boyunca yaşadığım az sayıdaki güzel zamanlardan biri de okumak için fırsat bulduğum zamanlardı. Yaptığım işten vakit bulduğumda ve amelelik yapmadığımız zamanlarda çokça kitap okudum sevgili okur. İnan, askerliği çabuklaştırmanın daha verimli bir yolu da yok.

Okuduğum kitapların bazılarını üst tertiplerden, bazılarını ortalıkta sahipsiz dolaşan kitaplardan, bazılarını Umur‘dan ve bazılarını da kendi paramla çarşıdan aldım. Şöyle bir sayınca usta birliğim boyunca yaklaşık 20 kitap okumuşum. (Acemi birliğinde neredeyse kağıt kalem bile bulamıyorduk bırak kitabı) Eh, her biri yaklaşık yirmişer gün sürer iki tören hazırlığı ve bir tatbikat boyunca da hiç kitap okuyamadım. Bir de Suç ve Ceza‘yı okumam çok uzun sürdü. Bunun nedenini kitaptan bahsederken anlatacağım. Her bir kitabı okuduktan sonra anlık defterime kitapla ilgili düşüncelerimi yazmıştım. Buraya yazacağım yorumlar da doğrudan o defterden alınma. Yazı iki kısımdan oluşacak ve bu ilk kısmı.

kelebek1. Kelebekler ve İnsanlar: Askerde okuduğum ilk kitap. Bu kitabı Keşan‘daki yemin töreninde bana ödül olarak verdiler. Sonu başından belli, ortalamayı geçemeyen bir öykü. Konusu fena değil yine de. Okunabilir. Kitabın iç sayfasına acemi birliğindeki tüm arkadaşlarıma imza attırdım. Üstün Dökmen’in okuduğum ilk kitabı.


milyar.jpg2. Milyarlarca ve Milyarlarca:
Carl Sagan‘ın büyük bir hayranıyım sevgili okur. Askerde çıktığımız ilk çarşıda en önce gittiğimiz yerlerden birisi de kitapçı oldu. Carl Sagan’ın bu kitabını görünce zaten önceden de okumaya hevesim olduğu için hemen aldım. Büyük bir keyifle okudum. Carl Sagan’ın Tanrı’ya dair tespitleri çok yerinde. Ayrıca yine kitabın sonlarına doğru kürtaj hakkında özel bir bölüm var. Burası da gayet harika hazırlanmıştı.


seytenyemini.jpg3. Şeytan Yemini: Jean Christophe Grangé
‘ın okuduğum ilk kitabı. Kitabı gayet başarılı buldum. Özellikle kurgu çok iyi. Anlığa şu şekilde yazmışım: “26.03.2014. İyi bir kitap. Soluk soluğa okuyorum, bırakamıyorum. Çok fazla isim ve yer olmasına rağmen olayların takibi keyif veriyor. Yazarın aralara serpiştirdiği cinsellik de dozajında. Muhtemelen kitap yarın bitecek ve bu yorumun sonunu da yarın tamamlayacağım. Evet, aradan 12 saat geçti ve kitap bitti. Sonu şaşırtıcı, evet. Güzel bir kitap. Belki bazı ölümler olmasıydı, daha da harika olabilirdi. Luc’ün neden intihar ettiğini kitabın sonuna gelmeden yaklaşık 100 sayfa önce tahmin ettim. Yazarın diğer kitaplarına da göz atmakta fayda var. Karargah Bölüğü Koğuşu, Gelibolu.” Bu kitapla ilgili hatırladığım bir diğer husus da şu oldu. Kitabın ortalarına doğru yaklaşık 10 sayfalık bir kısmın baskı hatası sebebiyle olmadığını farkettim.  O hafta sonu çarşıya çıktığımda gidip kitabın bir dijital kopyasını bularak bu sayfaların çıktısını aldım ve öyle tamamladım.

simya.jpg4. Simyacı: Zaten bir başyapıt. Askerde bulup yeniden okumak iyi oldu. Kitabı silahlıkta, alakasız bir rafta bulup okudum. Aşağı yukarı iki gün sürdü okumam. Can Yayınları‘nın daha eski bir baskısı bende de vardı. Ancak bu herhalde yeni bir baskı. Kapak falan pek hoş olmuş.


mezarcı.jpg5. Mezarcı:
Ofiste duruyordu bu kitap da. Yine pek bir beklentim olmadan okudum. Ancak acayip sardı ve çabucak okuyup bitirdim. Kitapla ilgili olarak o zaman yazdığım yorum şu şekilde: “01.04.2014. Fena değildi. Yaklaşık bir buçuk günde okudum, epey sürükleyici idi. Ancak sonu biraz havada kaldı. Kurgu çok iyiydi. Cinsellik minimum dozdaydı. Yazıhanede bulup okuduğum bir kitaba göre iyiydi.”


beyoglunun6. Beyoğlu’nun En Güzel Abisi:
Üst devrelerden birinin kitabıydı. Rica minnet alıp okudum ve o güne kadar neden hiç Ahmet Ümit okumadığım için kendime kızdım. Askerdeyken yazdığım yorum şöyle olmuş: “Harika bir polisiye! Yazarın kendisini de eserin içerisine yerleştirmesi ve hikayenin dolambacının çözüldüğü ana kadar bir milim bile fikir yürütemiyor oluşumuz (okur olarak) çok iyiydi. ÜStelik finaldeki kurgu da çok zekiceydi, hem de okuyan herkesi tebessüm ettirecek kadar inceydi. Bravo Ahmet Ümit! Sivil’e dönünce Sis ve Gece’yi de okuyacağım.” Sis ve Gece, yazarın en iyi kitabı ve Türk Polisiye Edebiyatı’nın başyapıtlarından birisi olarak biliniyor. Sivile dönmeyi beklememe gerek kalmadı. Çünkü Umur o kitabı da aldı ve okudum askerdeyken.

100_9214

canakkale7. Çanakkale Muharebelerinin Esirleri (İfadeler ve Mektuplar): Genel Kurmay Yayınları’ndan çıkan iki ciltlik muhteşem bir eser. Bizim ofisteydi yine. Yakaşık 2-3 günde okudum. Nereden nasıl bulursunuz bilmem ama muhakkak okunması gerek. Çanakkale Savaşı’na dair okunabilecek en kıymetli eserlerden birisi. Eğer satıraralarını okuyabiliyorsanız savaşın gerçeklerine dair mükemmel çıkarımlar yapabilirsiniz bu eser sayesinde. Eserde esirlerin mektuplarının orijinalleri ve çevirileri yer alıyor. Ayrıca esirlerim sorgularında verdikleri ifadeler de çok dikkat çekici.

zeytindag.jpg8. Zeytindağı: Bir gün şans eseri bölük komutanı Binbaşı’nın odasında gördüm bu kitabı. Merak ettim ve açıkçası okuyacak yeni bir kitap arıyordum. Komutandan okumak için istedim o da beni kırmadı sağolsun. Ancak verirken ekledi: “Uydurmuş lan hep“. Falih Rıfkı Atay‘ın bu eserine ilişkin daha önce birkaç tavsiye okumuştum. Kitaptan büyük övgülerle bahsediyorlardı. Ben de  kitabı okudum ve defterime şu yorumu yazdım: “17.04.2014. Kitap hiç de öyle kapağında abartıldığı kadar olağanüstü değil. Tarihi gerçeklerden, alışık olmadığımız gerçeklerden bahsediyor. Edebi olarak nasıl değerlendiririm bilmiyorum, bir savaş anıları derlemesi. Kitabın son kısımlarını çok sevdim. Ancak anlayamadığım kısımları da oldu. Eğer tarihi seviyorsanız okunabilecek bir kitap. Fazlası değil.” Şansa bakın ki bu sene KPSS’de bu kitap sorulmuş.

ask.png9. Aşk: Hayatımda hiç bir Elif Şafak romanı okumamıştım. Aşk, okuduğum ilk romanı oldu. Pembe kapağı ile zamanıdna çok dikkatimi çekmişti. Para verip almaya da üşendiğim için okumamıştım. Yine bir üst devremden, Gürkan‘dan, alarak okudum kitabı. Hatta Gürkan terhis olup gittiği için ondan bana hatıra kaldı. Kitap güzel, evet. Şems‘i tanıtması bakımından gayet başarılı. Ayrıca kitapta bahsedilen ana karakterlerden olan Ella da, hayatımda tanıdığım bir kadına, bir arkadaşıma çok benziyor. Şimdi yine geçmişe uzanalım ve bakalım bu kitapla ilgili nasıl bir yorum yazmışım: “Elif Şafak’ın çok satan romanı. Az önce bitti. Kitap Gürkan’ındı. Beğendim. Bazen kendi hayatımdan kesitleri yaşadım. Kitapta en çok Kimya’ya üzüldüm. Bu kitap muhtemelen, okuyan diğer binlerce kişi gibi bende Mesnevi‘ye karşı büyük bir ilgi uyandırdı. Şems ile Kimya, kitaptaki tek olağandışı yetenekleri olan kimselerdi. Kimya’ya gerçekten üzüldüm. Ella’yı neden bilmiyorum, hayatımın bir döneminde tanıdığım bir kadına benzettim. Bu kitap beni şaşırttı gerçekten.”

100_9216

ucurtmaavcısı.jpg10. Uçurtma Avcısı: Yine üst devrede gördüğümüz ama bu sefer Umur’un çarşıdan aldığı bir kitap. Umur’un okumasını müteakip ben de okumaya başladım ve kısa sürede bitirdim. Askerliğim boyunca okuduğum en dokunaklı kitap bu oldu. Khaled Hosseini adını ve bu romanı askerden önce de duymuştum ve okumak askerliğe kısmetmiş. Çok iyi bir öykü ve kurgu. Kitap o kadar sürükledi ki sonunu Çanakkale Şehitleri Abidesi’nde konakladığımız gece, 24 Nisan törenlerinin yapılacağı günün sabahında bitirdim. Abidenin altındaki depoda not defterime şöyle yazmışım: “24.04.2014. Özellikle hikayenin giriş kısımları muhteşemdi. Çok iyi, çok sürükleyiciydi. Mutlu son bekleyen 100_9217milyonlarca okur gibi ben de pek tatmin olamadım hikayenin sonunda. Ama yazar keskin hatlarla anlattığı öykünün en sonunda o minicik umudu bırakarak öyküyü bitirmiş. Sohrab, pek merak ettim. Rahim Han’ın sonunu merak ettim. Bir de Assef’e olanlar müthiş kurgulanmıştı. Aferin yazara. Bir kitabını daha okuyabilirim. Sivilde alacağım denk gelince. Çanakkale Şehitler Abidesi”

Bir Cevap Yazın

