Yepyeni Bir Efsane: Puslu Kıtalar Atlası Resimli Romanı!

  pka02Bu ayın başında verdiğim şu haberden beri bekliyordum sevgili okur. Bekliyordum; hayatımdaki en önemli romanlardan birinin, hatta en önemli romanının, Türk Edebiyatı’nda çok az rastlanılan bir türde, resimli roman türünde basılmasını heyecanla bekliyordum. Siparişimi çoktan vermiş, hergün girip kargoya verildi mi acaba diye bekliyordum ve o sipariş nihayet kargoya verildi! Paketi gözyaşları içerisinde açtım 🙂

pka00Puslu Kıtalar Atlası‘nı ilk okuduğumda, insan bu kitabı atlas boyutunda basar, bari esprisi olurdu, diye düşünmüştüm. İlban Ertem‘in yazıp çizdiği bu yeni kitabı gördüm ve “işte bu!” dedim. Kitap A4 boyutunda ve 320 sayfa! İnsanın kucağın dolduruyor. İşte bu yandaki sevinç pozunu da işte bundan mütevellit verdim.

Resimli romanı okudukça şaşkınlığım arttı. Ben, İhsan Oktay Anar‘ın yazdığı orijinal metine sadık kalır diye düşünüyordum İlban Ertem’i. Ancak, olay akışında aksatma yaratmayacak, çok küçük eklemeler yapmış, romana yeni isimler katmış. Bu, ilk başta sakıncalı gibi dursa da inanın bana giderek keyifli olmaya başlıyor. Neredeyse ezbere bildiğiniz bir öyküye kıyıdan köşeden sokuşturulmuş çok renkli karakterler, her bir karede bir kenardan başını sokuveriyor içeriye 🙂 Vicdansız Kalmuk, Kubelik’in kendisine yaptığı 7 kandilli başlık, Arap İhsan’ın yeğeni yerine “kardeşinin evine gitmesi”… Bunlar henüz ilk sayfalarda gözüme çarpan eklemelerin çok az bir kısmı. Kitap yeni olduğu için üzerinde işaretleme yapamıyorum. Biraz zaman geçsin, tüm bu eklemeleri kitaptan ayırarak “sadece İlban Ertem’in hayal gücüyle var olanlar” diye bir fan çalışması yapabilirim.

pka01

Resimli roman, gerçekten çok başarılı. İhsan Oktay’ın sözcüklerle çizdiği portreleri İlban Ertem kalemiyle renklendirmiş. Benim ufak bir beklentim boşa çıktı sadece: Özgün romanda Uzun İhsan, çekik gözleri ve uzun boyuyla İhsan Oktay Anar’ın bilakis kendisinin tarifiydi. Keşke İlban Ertem, resimli romanda da bu simayı ona benzetseymiş. Ama olsun. Bu arada Arap İhsan çizimi ise adeta tabloluk bir çizim olmuş, tebrik ediyorum.

pka03Puslu Kıtalar Atlası’nı beynimizde ilk defa İhsan Oktay Anar kurdu, tek boyutlu olarak. Yıl 1995’ti. Ben daha ilkokul 2. sınıftaydım. Yıllar sonra okuyacaktım ve hayatım değişecekti bu tek boyutlu dünyada, düşlerin dünyasında. Sonra İlban Ertem, eline fırçasını kalemini aldı ve bu düş dünyasına ikinci boyutu verdi, sözcükleri renklerle, çizgilerle bezedi. Her hayalde farklı bir simaya bürünen Bünyamin‘e bir suret lutfetti. Yıl 2015. Tam yirmi yıl sonra! Ama bu devran böyle sürmez elbet. Bu düşe, bu düşlere iki boyut yetmez. Bir yirmi yıl daha beklemeyeceğiz umarım ve ete kemiğe bürünecek kahramanlarımız. Yani düşler gerçek olacak. Puslu Kıtalar Atlası film olacak. Kimbilir, belki de bu düşüm seninleyken gerçek olacak 🙂

Bir Cevap Yazın

