Cajon Yaptık!

“Bu eser, Alper’le birlikte yaptığımız onlarca güzide işten yalnızca bir tanesidir.”

Nereden geldi aklımıza, neden ortaya çıktı hatırlamıyorum. Ama benim ilk gördüğüm andan itibaren hep yapmak istediğim bir enstrümandı cajon. Perküsyona ve aslında temelde vurmalı çalgılara olan ilgim çocukluğumdan beri beni tanıyan herkesin bildiği bir gerçektir. Belime yastık bağlayıp evde trampet çalmamdan, çıkardığım seslerden rahatsız olan ailem nihayet ilkokulda trampet takımına girmeme izin vermişti.

Cajon, çok enteresan bir vurmalı çalgı sevgili okur. Yüzlerce farklı türü, modeli, sesi mevcut. Onlarca farklı şekilde tasarlanabiliyor. Hatta ileri seviye perküsyoncular kendileri için, özel tonlarda ses veren cajonlar yaptırıyorlar. Günümüzde müzisyenler tarafından akustik performanslarda sıklıkla cajon tercih ediliyor. Bu iş aslında birazcık da trend işi. İlk defa Latin Amerika‘da ortaya çıkmış. Ancak ben çoğunlukla flamenko parçaların icralarında izliyordum. Bunu da aslında Ergin‘e borçluyum. Oturup flamenko izleyeyim demedim hiç bir zaman. Ama Ergin’in bana sıklıkla gönderdiği Vicente Amigo ve Paco’nun eski videolarında perküsyoncuların altında hep bir cajon görürdüm, pek sempatik gelirdi.

Cajonla ilgili bir diğer güzellik ise üzerine oturarak çalıyor olmanız. Neden bilmiyorum, bana çok keyifli geliyor bu oturma işi. Bir enstrümanın üzerine oturursanız ona zarar verirsiniz. Kırar, eğer ya da ezersiniz. Ama cajonda oturabilirsiniz.

cajon01

İşi yapmaya önce cajonun yapımında kullanacağımız ahşap malzemeyi kestirerek başlıyoruz. İnternette araştırıp okuduğum kadarıyla bu hususta en önemli olay ön ve arka kapağın malzemesi. Biz de eldeki imkanlar neticesinde ve Murat‘ın müthiş kıyağıyla hesapladığımız boyutlarda ahşap malzemeyi gittik kestirdik, ayarladık.

Kestirdiğimiz parçaları yukarıdaki fotoğrafta görebileceğin şekilde birleştirmeye başladık sevgili okur. Üstte kalacak parçayı matkapla delip onu tutacak parçaya uzun vidalarla sabitledik. Daha sonra da bir yıl kadar önce Bilecik’te aldığım ve şimdiye kadar gördüğüm en güçlü yapıştırıcı ile yapıştırarak destekledik. Üzerine oturacağımız için üst kapağın yan kapakların üzerinde durmasını sağladık. Üst tabladaki vidaları görüyorsun.

cajon02

Cajon’un içerisinde titreşimi sağlayan bir kord teli mevcuttur. Aslında aynı mantık trampetlerde de vardır. Alt derinin üzerinde gerili halde bulunan bir sıra metal tel vardır. Buna kord teli diyoruz. İşte cajon’un da içerisinde buna benzer bir mekanizma var. Ben de gittim bir kord teli aldım. Sonra oturduk bunu Alper’le birlikte tam ortasından iki parça halinde kestik.

Kord telinin cajon içerisinde ileri geri hareket edip, isteğe göre sabitlenebilmesi gereklidir. Ben bunu, yan kapakların bir tanesinin üzerinde bir vida bırakarak sağlayabildim. Bu noktada almak istediğiniz sese göre kendi tasarımınızı yapabilirsiniz. Ön kapağı takarken de yukarıdaki görselde hangi noktalardan vidaladığımızı görebilirsin. Vurduğumuz kısmın kenarlarında hiç vida yok. Yine bu vidaların sıkılığı da almak istediğiniz sese göre size kalmış. 
cajon03

 

 

Yapmaya başlarken aklımı kurcalayan en büyük soru, kajonun arka panelinde açacağımız deliğin büyüklüğüydü. Zira elimde bu kadar büyük bir deliği açmamı sağlayacak aparat yoktu. Eh, bu proje sayesinde artık daha iyi bir panç setim oldu. En büyük panç ile arka kapağın tam ortasında bir delik açtım. Enstrümanı işte bu açıklıktan mikrofonluyoruz çalarken.

Ve işte nihayet bu son karede cajonun çalınmaya hazır, son halini görebiliyoruz. Bunun üzerini istediğimiz şekilde süslemek elbette bize kalmış. İnsanın kendi el emeğiyle bir şeyler üretip, o veya bu şekilde, ortaya koyabilmesi müthiş bir haz veriyor sevgili okur. Üstelik kendi yaptığı enstrümanla müzik yapması ise apayrı bir zevk!

cajon04

Bir Cevap Yazın

