Basit Müdaheleler: Plakçalar Kapağı

Bağımsız bir plakçalara sahip olmak iyidir. Sahip olduğunuz plakçalar “direct drive” diye tabir edilen türdeyse, yani plak tablası dönme hareketini doğrudan bir motora bağlı olarak gerçekleştiriyorsa, iyi ve muhtemelen pahalı bir makineye sahipsiniz demektir. İşte bu pahalı olma durumuna bir alternatif olarak “belt drive” plakçalar geliştirilmiştir. Eğer evinizde seksenlerin ortalarında, doksanların başında alınmış bir müzik seti varsa, bu setin en üstünde de bir plakçalar varsa çok büyük ihtimalle “belt drive” dediğimiz bu sisteme sahip bir plakçalarınız var demektir. Burada plak tablasının dönme hareketi, motordan bir kayış (belt) yardımıyla aktarılarak sağlanmaktadır. Yıllar geçip kayış eskidikçe plak tablası titremeye başlar. Kayış kopabilir, diş atabilir. Ancak ortalama bir ev kullanıcısı için pekala belt drive plakçalar da kullanılabilir. Önemli olan iyi bir iğneye sahip olmaktadır.

philipsBenim beş altı yıl önce, komşumuzun eski müzik setinden sökerek bağımsız hale getirdiğim bir plakçalarım vardı. Philips‘in FP9300 modeli. Sizde yoksa bile apartmandaki bir komşunuzda vardır ya da en azından bir yerlerde görmüşsünüzdür. Şu anda baktım gittigidiyor’da falan “bakım isteyen” bir tanesini 175 liraya satıyorlar. Tüm müzik setinden plakçaları ayırmak aslında basit bir iş. Plakçaların sistemle bağlantısını iki kablo sağlıyor sadece: Güç kablosu ve ses çıkış kablosu. Bunları iyi ayıklayabilirseniz, pekala harici bağlantılarla kullanmaya devam edebilirsiniz.

Plakçaları ayırdıktan sonra, yıllardır kullanmaya devam ettim. Hatta kendi evime taşındıktan sonra da yanımda getirdiğim ilk eşyalarımdan birisi bu olmuştu. Ancak bu plakçaların kapağı ilk günden beri kırıktı. Dolayısıyla setin üzerini kapatmıyordu. Nasıl ederim ne yaparım diye düşünerek birkaç yılı geride bıraktım. Daha sonra bir sabah bu işi çözmeye karar verdim.

Önce üst kapakla plakçaların bağlantısını sağlayan pimlerin hangi noktalara temas ettiğini çizdim. Daha sonra üst kapağa her bir pim için sıralı olacak şekilde karşılıklı dörder delik açtım. Bu aşamada ne yazık ki çok da estetik olmuyor. Çünkü bu deliklerden ip vs. geçirmeyi deneyince üst kapağı tutmadığından emin oldum. Ben de kolay bükülebilen ancak üzerindeki plastik kaplama sayesinde çok dayanıklı olan bir tel kullandım. Basitçe dikiş attım mika kapağın üzerine.

pikap06

derbi

İşte bu güçlü yapıştırıcıyı kullanıyorum

Daha sonra bu deliklere pimleri oturtup kapağı ve plakçaları bağlamış oldum. Üst kapakta birkaç kırık ve çatlak vardı. Buraları Derby marka güçlü yapıştırıcı ile yapıştırıp üzerine bir de aktivatöründen sıktım. Taş gibi oldu. Normal bantlara göre daha güçlü olduğu için 3M marka çift taraflı bantla da üzerinden geçtim. Şimdi geriye tek eksiğim bu üst kapağın üzerini bir tür folyoyla kaplamak kaldı. Bir dönem laptopların falan üzerini kaplardık hani. O türde bir folyo arıyorum şimdilerde.

Bu türde “how-to-build (nasıl yapılır)” yazıları için ayrı bir kategori açmayı düşündüm. Ancak sekiz yıldır bu yazıları bir şekilde diğer kategorilere yedirdiğimi gördüğümden vazgeçtim. Öpüyorum.

 

Bir Cevap Yazın

